تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب : ۱۹۶۵۶۲

«آویشن» گفتن زنان یاسوجی، زیر پای مسئولان خفه می‌شود

۸
۰
کبنا ؛ گروه اجتماعی

دستفروشی از جمله مشاغل کاذبی است که مردان و زنان در هنگام بحران‌هایی همچون طلاق، فوت و یا جدایی از همسر و یا آسیب‌های ناشی از مسائل اقتصادی و بیکاری به واسطه نداشتن تحصیلات و مهارت‌های لازم مجبور به روی‌آوری به مشاغل کاذبی از این دست می‌شوند.
هرچند پدیده دستفروشی به ویژه بانوان دست‌فروش برای عده‌ای از مردم بسیار ناخوشایند است و کاملا با این امر مخالف هستند، اما آنچه مسلم است، ضعف دولت‌ها در سیاست‌های اشتغالزایی به ویژه برای قشر ضعیف جامعه از مهم‌ترین عوامل دستفروشی در سطح شهرهای کلان و مناطق محروم است تا جایی که جمع قابل توجهی از جامعه‌شناسان و کارشناسان بر این باورند انتقادی به این پدیده وارد نبوده و اگر هم باشد، متوجه مسئولان و سیاست‌گذاران است، این افراد در جایگاه یک انسان، از مشکلات و دردهای فراوانی رنج می‌برند که بررسی و ریشه‌یابی آن باید به عنوان دغدغه‌ای مهم مورد توجه مسئولان قرار گیرد. چرا که کسب روزی و تلاش برای به دست آوردن لقمه‌ای نان برای سیر کردن شکم، زن و مرد نمی‌شناسد.
اگر برای یک بار هم از خیابان‌های شهر یاسوج عبور کرده باشید، حتما با زنان مسن و یا دختران جوانی مواجه می‌شوید که در حال دست فروشی هستند، این‌ها کسانی هستند که مشکلات تامین مخارج زندگی آنها را واردار کرده است که تا بیش از صدها کیلومتر از محل زندگی خود فاصله بگیرند.
امروز بازار کار، مرد و زن نمی‌شناسد و گاها حضور زنان در این عرصه آن هم انجام کارهایی که در گذشته بیشتر مختص مردان بود، انسان را به تعجب وا می‌دارد.
در میان دستفروشان خیابان هفت تیر شهر یاسوج از دختران جوان تا زنان ۷۰ ساله را می‌بینید که ساعت‌ها بر روی زمین گرم چمباتمه زده‌اند و برای تامین هزینه‌های زندگی در تلاش هستند. حضور بانوان آویشن فروش در مرکز شهر یاسوج طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و عدم ساماندهی آن می‌تواند در طولانی‌ مدت بسترساز آسیب‌های اجتماعی زیادی باشد. فروش آویشن مگر چه میزان سودآوری و درآمدزایی برای این افراد دارد که به عنوان محل فعالیت، ساعت‌ها در این معابر حتی در شرایط نامساعد آب و هوا سختی این کار را به خود می‌قبولانند؟
بانوان در قلب حقوق بشر، برای گذران زندگی و یک لقمه نان رنج را با خانواده به جان خریده و در حاشیه شهر یاسوج شب و روز می‌گذارند و فرزندان همراه مادر خانواده کمی پایین‌تر بساط پهن کرده است. آویشن فروشی تنها منبع درآمد خانواده چند نفره است، که باید بخشی از آن بابت اجاره مسکن و مابقی هم لقمه نانی بخور و نمیر شود بر سفره او و فرزندانش.. سختی‌ ساعت‌ها انتظار برای فروش چند گرم آویشن در گرما و سرمای خیابان‌های شهر یاسوج، به اندازه دوری از خانواده رنج نمی‌دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از بانوان در یاسوج مشغول گیاه فروشی هستند و از این محل نان حلالی سر سفره خود و خانواده‌هایشان می‌برند.
وقتی تنها نان‌آور خانه باشی دیگر زمانی برای فکر کردن به خود را نخواهی داشت. بانوان که زیرپوشش هیچ دستگاه و نهاد خاصی نیستند، بیمه ندارند و تنها منبع درآمدی خانواده‌ از محل فروش گیاهان در خیابان‌های شهر یاسوج تامین می‌شود که به سختی کفاف زندگیشان را می‌دهد. بانوان که حرفه‌ خاصی بلد نیستند، عدم سرمایه‌ و منبع درآمدی برای ورود به بحث تولید گیاهان که از محصولات قابل کشت. و همین امر موجب شده به درآمد کم عرضه این محصول به صورت دست‌فروشی راضی باشند.
امید می‌رود، تدبیر مسئولان در این خصوص کار ساز باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
از تمام مسولان مملکتی خواهشمند است یک بار دیگر انتخابات مجلس را برگزار نمایند به خاطر رضای خدا برای قشر محروم و به دلایل زیر
۱-تمام روسای ادارات طی سال گذشته مهربان بودند
۲- تمامی اطراف شهر شخم خورده شاید این پلها وجاده ها تکمیل شوند
۳-سوپری سر کوچه می گفت با کی هستی تا اعلام میکردی میگفت می خواهیم جلسه بذاریم حالا جنسها را به قیمت خرید وردار بعدا حساب می کنی
۴- شهریه بچه را تخفیف ۵۰درصدی دادن امسال می گویند راهی نداره باید کامل پرداخت کنی
۵- نماینده سر هر کوچه با شام وناهار در دسترس بود
۶-همه مهربان و کار راه انداز بودند
۷-مشکل اداری با یک یادداشت از دفتر حل میشد حالا می گویند طبق قانون راهی نداره
۸-آمار قبولی امتحانات نهایی وکنکور پارسال وامسال را مقایسه کنید تعجب می کنید
۹- همه چیزا مسول داشت حالا احساس می کنیم هیچ چیز صاحاب نداره
وبه خاطر ده ها دلیل ناگفتنی دیگر عاجزانه تقاضا داریم یک بار دیگر انتخابات را همزمان با ریاست جمهوری برگزار نمایندتا یک بار دیگر آسایش وآرامش را تجربه کنیم
Iran, Islamic Republic of
ادم فقیر باید خودش به فکر باشه وحداقل برای بچه اش هم شده بچه دار نشه
پدربزرگم فقیر بود
پدرم هم
من بچه دار نمیشوم
تا فقر در ما تمام شود
زیبا
Iran, Islamic Republic of
هرچه به یکی شون خواستگاری کردم با هاهم ازدواج نکرد
Iran, Islamic Republic of
اگر نصف سرمایه عدل هاشمی غلامتاج گردون به استان اختصاص داده شود هیچ فرد فقیری پیدا نخوواهد شد این تبعیض ظلم ودروغ است
شهروند
Iran, Islamic Republic of
آقازاده ها باید بچه دار شوند نه فقرا
شاه بهرام.محمدی
Iran, Islamic Republic of
طبق ایه قران خداوند انسان راهمراه رنج افریده ولی انسان رافقیر نیافریده پس انسان چون مختار است هم می تواند فقیر از لحاظ مادی باشد یا از لحاظ معنوی یا هم چه از لحاظ مادی چه از لحاظ معنوی ثروتمند باشد .مثل پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) یتیم بود از لحاظ مادی هم تنگدست بود ولی از نظر معنوی غنی ویا امام خمینی (ره)ولی گرچه مشکلات برای خانمها خیلی سخت است وان هم یتیمی وبی سرپرستی وبد سرپرستی ولی در جامعه اسلامی وظیفه حکومت است به نحو احسن بدون کوچکترین منت مشکلات انهارا حل نموده واز انها نگهداری وبرای انها در جامعه عزت وابروداری نماید.مردان تنگدست باید مهاجرت کند به دیارهای که رونق اقتصادی در کشوردارد وهمه انتظار نداشته باشند حکومت دست انهارا بگیرد وباید ان کار حلالی را که به نحو احسن می توانند انجام دهند پی گیری کرده وتلاش خود راچند برابر تا به نتیجه برسد .وما نباید توقع داشته باشیم مشکلات یکروزه حل شود وهمان طوری که کشورمان نسبت به کشورهای صنعتی عقب است وجوانان تحصیل کرده تلاش می کنند که به انها نزدیک شوند وما نباید به خاطر تنگدستی نسلمان رااز بین ببریم و در کار خداوند دخالت کرده وشاید این حکمت خداوند درش نهفته باشد وبا تنگدستی تورا به خودش نزدیکترکند وروزی بیاید که نسل شما وارث زمین شود ومایه فخر واخرت تو باشد ان شاالا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دولت باید خانواده های پرجمعیت رابیمه کنه تاانگیزه ای باشه برای بچه دارشدن .چون اگه خانواده هادغدغه آینده فرزندانشان رانداشته باشندجمعیت هم زیادمیشه.
France
هر زنی یک کیلو طلا سر دسشه . هم طلایل بفروشه یه کاری را بندازه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1